Sådan laver du en manuel backup af WordPress

En manuel backup af WordPress er en god måde at sikre sine data på. Der findes flere forskellige måder at tage backup af en WordPress installation på.

Enten kan du tage backup ved hjælp af et plugin, du kan betale dig fra at andre laver backup for dig, eller du kan lave en manuel backup af WordPress på den gode gammeldags måde.

Om du tager din backup på den ene eller den anden måde, er egentlig ikke så vigtigt. Det vigtigste er at du får det gjort, så du altid har en frisk sikkerhedskopi i tilfælde af, at din side bliver hacket, serveren går ned eller lignende. Læs her hvordan du scanner din WordPress installation for virus

Dette indlæg handler om, hvordan du laver en manuel backup af WordPress.

Hvor tit skal man lave backup af WordPress?

Det afhænger selvfølgelig af hvor ofte du opdaterer bloggen med nye indlæg, billeder osv., og hvor mange kommentarer der bliver skrevet til dine indlæg.

Sker der ofte ændringer på siden, skal du måske lave backup hver dag, men er der langt mellem ændringerne skal du måske kun lave backup en gang om ugen, eller måske hver 14 dag. Som udgangspunkt skal du kunne “tåle” at miste de data, du ikke have backup af.

Det er altid en god idé at lave en backup inden man laver opdateringer af WordPress, i tilfælde af at noget skulle gå galt.

Det er smart at gemme et antal gamle backups, f.eks. de 5-10 seneste. I tilfælde af at din side bliver hacket, skal du kunne finde en “ren” kopi.

Sørg for at du har en kopi af alle dine backups, som ligger et andet sted end på din computer, f.eks. på Dropbox eller en anden tjeneste. Derved sikrer du at dine backups ikke går tabt, hvis din computer går i stykker, eller bliver stjålet.

Sådan laver du manuel backup af WordPress

Når man skal lave backup af WordPress, er der 2 ting der skal kopieres. Du skal kopiere alle dine filer som indeholder tema, plugins samt uploadede billeder og filer. Det er en helt almindelig kopiering, præcis som når du kopierer andre filer. Kopieringen af filerne foregår via en FTP klient.

Den anden ting du skal kopiere, er din database. Databasen indeholder alt teksten på dine sider og alle indstillinger i temaer, plugins osv. Databasen kan man ikke bare kopiere, der skal derimod laves en eksport som senere kan importeres, hvis sikkerhedskopien skal indlæses.

LÆS OGSÅ: Automatisk WordPress Backup til Dropbox

Kopier filerne med FTP

Som sagt skal du bruge en FTP klient, når du skal kopiere dine filer. Der findes en del at vælge imellem, og det kan være svært at vælge. Personligt er jeg meget glad for FileZilla, men der er frit valg.

Inden du går i gang, skal du have dit brugernavn og password til FTP klar. Hvis du ikke har oplysningerne, kan du få dem hos dit webhotel.

Med mindre du har lavet specielle tilretninger, er det ikke nødvendigt at kopiere alle filerne. De filer der vedrører installationen er ikke nødvendige, da du altid kan lave en ny installation af WordPress. De filer du skal kopiere er:

  • .htaccess og wp-config.php (ligger i roden af mappen)
  • wp-content (hele mappen)

Hvis du på nogen måde er i tvivl, så kopier alle filer og mapper. Selve kopieringen kan godt tage en rum tid, så hvis du kan minimere antallet af filer der skal kopieres, går det væsentligt hurtigere.

  • Åben FileZilla
  • Udfyld disse felter med oplysningerne fra dit webhotel
    • Vært
    • Brugernavn
    • Adgangskode
  • Klik på Lyntilslut
  • Billedet er delt op i to. Til venstre ser du drevene på din computer, og til højre ser du filerne der ligger på dit webhotel
  • I det venstre billede vælger du, hvor du vil gemme din sikkerhedskopi
  • I det højre billede vælger du hvilke filer du vil kopiere
    • Højreklik på en fil eller mappe og vælg download

Manuel backup af WordPress database

Du kan bruge PHPMyAdmin til at lave manuel backup af WordPress databasen. PHPMyAdmin bruges af de fleste webhoteller og kan tilgås fra din administratorside på webhotellet.

Læs evt. på dit webhotels hjemmeside, hvordan du åbner PHPMyAdmin.

  • Log på PHPMyAdmin
  • Klik på din databases navn i venstre side af billedet
  • Klik på Eksportér i menuen
  • Vælg Brugerdefineret
  • Under Output vælger du:
    • Gem output i en fil
    • Under komprimering vælger du Zippet
  • Klik på Udfør i bunden af skærmen
  • Vælg hvor du vil gemme sikkerhedskopien
    • Der kan gå lidt tid før filen er klar

Nu har du en backup af både filer og database.

Her kan du læse mere om hvorfor WordPress sikkerhed er vigtig

Hvis du kan lide artiklen, så del den gerne:

Skriv en kommentar