Danmark skal satse på spilindustrien – ellers taber vi stort

Annonce

Den danske spilindustri har enormt stort potentiale. Desværre går kurven ikke ligeså hurtigt opad i Danmark som i vores nabolande Finland og Sverige – endnu men det går bestemt i den rigtige retning.

Ifølge Århus Stiftidende steg branchens vækst med 170 procent fra 2009 til 2016 i Danmark, mens antallet af danske gamingvirksomheder mere end fordobledes.

Med et stadigt voksende antal gamere verden over og helt nye fænomener som mobilspil og e-sport, hvor overordnede globale indtægter eksempelvis er steget fra 493 millioner dollars i 2016 til 906 millioner dollars i 2018, skal spilindustrien tages seriøst.

Mange eksperter melder efterhånden tydeligt ud, at spilindustrien kan blive en kæmpestor indtægtskilde i og for Danmark – men hvis det skal lykkes, skal investorer og politikere tro på det.

Danmark mangler udviklingstalent

Et af Danmarks unikke problemer er, at det indtil videre har været en utrolig tung affære at flytte udenlandsk udviklingstalent hertil. Som lederne inden for den danske spilindustri påpegede sidste år i forbindelse med deres enormt populære Counter-Strike-tournament (e-sport) i Royal Arena, så findes der simpelthen ikke nok kvalificeret IT-arbejdskraft i Danmark eller nok midler fra politisk side til, at man skaber et miljø, der opfordrer til dansk spiludvikling. 

Problemet ligger hverken hos virksomhederne, der meget gerne vil have fat på dygtig udenlandsk arbejdskraft, eller hos de potentielle udviklere; derimod er det de tunge, dyre, bureaukratiske processer, man som arbejdsgiver skal igennem for at flytte udenlandske udviklere til Danmark, der spænder ben for sektoren.

De samme langsommelige og besværlige processer skal man ikke igennem i mange andre europæiske lande, heller ikke hos vores naboer.

Danmark skal støtte op om sektoren

At der i det hele taget er brug for udenlandsk arbejdskraft skyldes, at man i Danmark ikke har formået at skabe et miljø, der støtter eller opfordrer hverken potentielle udviklere, investorer eller virksomheder til at satse på spiludvikling. Også her må det offentlige tage en del af skylden.

Dette ses for eksempel i manglen på (støtte til) relevante universitetsuddannelser, hvor Danmark også lakker bagud i forhold til lande som Sverige og Finland.

Der er stigende interesse for online spil
Danmark skal satse på spilindustrien
Annonce

Stigende interesse for online spil 

Med en stigning i udbyd af flere e-sport og online casino spil er der også kommet en stigning i interessen for at spille online. Det er efterhånden også alle typer danskere, der spiller online – for eksempel spiller over ti procent af kvinder over halvtreds dagligt spil på computeren.

Der har været meget fokus på e-sport spil som League of Legends (LOL) og Counter-Strike, det sidste stykke tid, men der i høj grad også stigende interesse for casino Danmark online, der med spil som de kendte Blackjack, Roulette eller Bingo tilbyder en anden version af populære online spil – her ligger vi danskere  på en tredjeplads i Europa over, hvem der spiller mest. Det er derfor en sektor, der er værd at holde øje med.

Lykkeligvis lader det til, at danske investorer endelig er ved at få øjnene op for den guldgrube, spilindustrien er. Danmark er endelig ved at få nogle store spilinvestorer på banen, selvom de indtil videre først og fremmest har investeret i udlandet – for eksempel udgør investeringerne i svenske spilvirksomheder næsten halvfems procent af Danmarks største spilinvestors kapital.

Skal spilindustrien blive til noget stort i Danmark, skal der satses på det – fra alle fronter.

Lignende artikler som andre har læst

Annonce

Skriv en kommentar