Sådan kan mobilteknologi- og sportsorganisationer samarbejde om en sundere planet

Klimaet får en større og større plads i både diskussioner og i arbejdet for at gøre vores planet sundere. Både nationer, organisationer og virksomheder lægger efterhånden en stor indsats i at gøre en positiv forskel for klimaet, og dette gælder også mobilteknologi virksomheder som apple og i sportindustrien inklusiv formel 1.

For knapt to uger siden annoncerede ledelsen bag Formel 1 (F1), at man sigter mod at blive CO2-neutral inden år 2020.

F1 har til hensigt at slette sine CO2-aftryk på klimaet på både deres baner samt transport af personale og udstyr til begivenhederne, som sætter klart de tungeste spor.

For eksempel vil man gøre logistikken og rejserne supereffektive med vedvarende elektriske faciliteter, kontorer og fabrikker. Herudover vil man opveje de CO2-udledninger, der ikke kan reduceres.

Men også indtil da vil man lave tiltag som gør begivenhederne bæredygtige som at fjerne engangsplastik og genanvende affald i 2025. Der er allerede indført regler fra 2021, som kræver, at F1 benzin indeholder mindst 10% biobrændstof.

Ikke en nem organisationsomlægning

Nogle vil måske mene, at det blot er rimeligt, at en så stor CO2-udleder som F1 tager ansvar og gør deres del for en sundere planet. Men det betyder på ingen måde, at det er en enkel opgave.

Til de omkring 20 løb, der afholdes om året, transporteres 50 tons udstyr, 2.500 liter brændstof, 200 liter motorolie, 90 liter kølervæske og 40 dæk i ca. 1.000 lastbiler. Og det for hvert hold pr. løb!

Herudover bruges 30 gigantiske mobilehomes til at transportere personalet, og når løbet foregår oversøisk, skal man lægge udstyr og mandskab til, der fylder omkring 40 skibslaste på containerskibe og seks Boeing 747-fly.

Hvert eneste af F1-løbene er en gigantisk begivenhed med i gennemsnit 200.000 tilskuere over en weekend. Det største er Canadian Grand Prix, som i 2017 havde omkring 360.000 tilskuere, men også det næste løb, som finder sted i Abu Dhabi i december, vil have et flot fremmøde på næsten 60.000 tilskuere.

De mange tilskuer forventer nemlig et fantastisk event, hvor de kan se frem til at se legenden Lewis Hamilton vinde endnu engang, for kigger man på online sports betting er Hamilton med odds 2.60 favorit til at vinde.

Så med begivenheder af denne størrelse er en organisationsomlægning derfor ikke noget, man lige gør natten over, men der er ingen tvivl om, at det vil have en væsentlig indflydelse på CO2-niveauet. 

Apple vil også være mere bæredygtig

Mobilteknologivirksomheden Apple har også de senere år udtrykt intentioner om at blive mere bæredygtig. Og noget tyder på, at de allerede er godt på vej.

Miljøorganisationen Greenpeace udgav i 2017 en rapport om de mest bæredygtige elektronikvirksomheder, og der indtog Apple en flot andenplads efter en lille og ukendt mobilproducent, Fairphone, og foran Dell og HP.

Virksomheder er blandt andet vurderet på gennemsigtighed, engagement i miljøet samt den overordnede præstation. Herudover får de også lidt kredit for, i hvor høj grad de offentligt taler for mere miljøvenlig produktion.

Apple scorer særligt flot i energikategorien, som beskriver hvor stor en reduktion af drivhusgasser, der er resultatet af virksomhedens tiltag samt andelen af vedvarende energi i produktionen.

Herudover blev Apple rost for at deres produktion er 100 procent baseret på vedvarende energi, mens de dog kritiseres for at bruge specialdesignede dele.

Apple er sammen med Google også den eneste af de større mobilproducenter, som ikke bruger plasttyperne BFR og PVC i deres telefoner og øvrige produkter. 

Men Apple er ikke den eneste inden for mobilteknologibranchen, som arbejder mod bæredygtige mål. Hos Nokia arbejder man for eksempel med fokus på immaterialisering, som går ud på, at man markant har reduceret materialeforbruget.

I dag vejer mange mobiltelefoner under 100 gram, og man har erstattet mange fysiske produkter med tilsvarende digitale løsninger. Hos Telia har man ikke specificeret, hvordan man arbejder med nul CO2-politik, men man har en intention om ikke at udlede CO2 i 2030.

Så det er tydeligt, at man generelt inden for mobilteknologibranchen tager klimaforandringerne alvorligt. 

Kan sport- og mobilbranchen arbejde sammen om bekæmpelse af klimaforandringerne
Kan sport- og mobilbranchen arbejde sammen om en sundere planet
Annonce

Kan sport- og mobilbranchen arbejde sammen om bekæmpelse af klimaforandringerne?

Danmark har i 2019 også udtrykt ambitioner om at blive klimaneutral, og den nuværende regering bakker op om EU-kommissionens seneste udspil om at gøre EU CO2-neutral i 2050.

Mens mobilteknologibranchen har været blandt de største klimasyndere er sportsbranchen et af de områder, som mærker klimaforandringerne hårdest. For eksempel vil der om få år kun være halvt så mange byer, som er kolde nok til at lægge faciliteter til at afholde vinter-OL.

Men kan sport- og mobilbranchen samarbejde om at bidrage yderligere til bekæmpelse af klimaforandringerne, end de tiltag de har taget på egen hånd og gøre både Danmark og verden grønnere? Ja, er svaret.

Sport har til alle tider været et fænomen, som bringer folk sammen. På tværs af køn, alder, nationaliteter, politiske overbevisninger samles vi om sporten. Sport kan være med til at sætte fokus på klimaforandringerne, og forme folks holdninger og vaner.

Mobilteknologiproducenterne har platformene og kompetencerne til at udbrede budskaberne. Desuden har næsten alle mennesker i dag en mobiltelefon. 

Hvis disse to brancher går sammen og kæmper for en sundere planet, kan det måske virke inspirerende på andre brancher, fordi de med deres popularitet og størrelse har så meget indflydelse.

Brancherne har måske mange af de samme målgrupper, og derfor kan de også inspirere disse mennesker til at blive mere opmærksomme på at træffe klimavenlige valg i fremtiden eller lægge pres på virksomhederne. 

For første gang i menneskehedens historie har vi et projekt, som vi er nødt til at arbejde sammen om. Ingen nation, virksomhed, organisation eller intet menneske kan alene redde kloden, og konsekvenserne ved at lade stå til går ud over os alle.

Derfor er det vigtigt, at vi tager dem alvorligt og bruger de mange kompetencer, det moderne samfund er i besiddelse af.

Det gælder derfor for både sportsindustrien og mobilteknologiorganisationer at de tager initiativer til at gøre planeten sundere og hvorfor ikke gøre det sammen.

Andre læste også disse artikler

Annonce

Skriv en kommentar