Sådan skriver du gode kategoritekster til blog og webshop

Alle kategorier på en webshop, hjemmeside, blog osv. bør have gode og beskrivende kategoritekster. Teksten fortæller de besøgende om kategoriens indhold, og guider dem videre til produkterne eller artiklerne på siden. Samtidig hjælper kategoriteksten søgemaskinerne til at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og hvordan siden er bygget op.

Gode kategoritekster leder kunderne videre til produkterne, og du får solgt flere varer. Derudover tiltrækker teksterne flere besøgende fra Google. Dvs. endnu flere kunder = Endnu flere salg – Du kan godt se fordelen ikke?

Skal jeg skrive dine kategoritekster? – Kontakt mig her

Hvad er en kategoritekst

En blog og en webshop er som regel opdelt i forskellige hovedkategorier. Her findes de produkter, som hører til i den pågældende kategori.

Hvis et emne er meget bredt, er hver hovedkategori muligvis også inddelt i en eller flere underkategorier.

Hvis du f.eks. sælger computere, kunne en kategoriopdeling se således ud:

  • Bærbare computere (hovedkategori)
    • Computer til kontor (underkategori)
      • Med 14″ skærm (under- underkategori)
      • Med 15″ skærm (under- underkategori)
        • Lenovo IdeaPad C340 (produkt)
    • Computer til gaming
      • Bla, Bla (underkategori)
  • Stationære computere (hovedkategori)
    • Bla, Bla (underkategori)
  • Servere (hovedkategori)
    • Bla, Bla (underkategori)

For at give dine besøgende den bedste mulighed for at forstå, hvad de kan forvente at finde i hver enkelt kategori, kan man oprette en kategoritekst.

Kategoriteksten beskriver i detaljer, hvilke emner der behandles, eller hvilke varer der findes i den pågældende kategori. Teksten kan også beskrive hvilke problemer og behov produkterne og emnerne i kategorien løser eller dækker.

Kategoritekster og SEO (søgemaskineoptimering)

Kategoritekster har tillige en SEO-mæssig værdi, der kan gøre din hjemmeside mere synlig i søgemaskinerne.

Uden på nogen måde at være SEO ekspert, har jeg lavet lidt research på området, og blandt andet på Yoast.com, findes der en del artikler om netop kategorier og kategoritekster.

En kategoriside skal betragtes som en vigtig landingsside, som bør rangere over de enkelte produktsider i søgemaskinerne.

Specielt på websider hvor indholdet hurtigt bliver forældet, f.eks. nyhedssider, er kategorisiden vigtig, da du ellers kan bruge en masse tid på at optimere indhold, der hurtigt bliver uaktuelt.

Hvis vi bruger eksemplet fra før, med siden der sælger computere, skriver du måske en masse artikler om bærbare computere.

Hvis du linker til kategorien Bærbare computere fra hver artikel, fortæller du søgemaskinerne, at kategorisiden er vigtigst for netop dette keyword, og at det er den der skal ligge højest på søgeordet Bærbare computere.

De enkelte artikler og produkttekster kan i stedet fokusere på mere specifikke søgeord, som f.eks. Bærbare computere til kontorbrug.

Derved undgår du at konkurrere med dig selv i en masse artikler, hvor du forsøger at ligge højt i søgeresultaterne på det samme søgeord.

Denne artikel på Yoast.com dykker dybere ned i emnet omkring SEO og kategorisider.

Start med en fængende overskrift

Kategorisiderne skal have gode overskrifter. Overskriften er gratis “taletid”, og er med til at fange læsernes opmærksomhed og fastholde dem på siden.

Overskriften skal være en “Eye-catcher” som udover kategorinavnet også skal indeholde ord som får læserne til at klikke videre.

Du kan med fordel benytte “Power-ord” i overskriften. Power-ord er ord som fremkalder en følelse hos folk og dermed bliver interessante.

Det kan være ord som advarsel, billig, dygtig, enestående, smart, let osv. SEO.dk har samlet en liste med en lang række Power-ord som du kan bruge.

Eksempler på gode overskrifter kunne være:

  • Laptops – Se vores kæmpe udvalg af laptops til billige priser
  • Laptops – Få et smart arbejdsredskab til job eller skole
  • Laptops – Køb en PC de ikke fylder meget og let kan være i tasken

Læseren kan let se, at kategorien omhandler laptops, og samtidig får de belyst en fordel ved produktet, eller ved at handle med dig.

Hvad skal kategoriteksten indeholde

De læsere der lander på din kategoriside, er ofte personer der ikke er helt afklarede med, hvad de leder efter. Det er personer der f.eks. søger efter “Bærbar computer“, fordi de er ved at undersøge markedet. Dem der søger mere produkspecifikt, søger f.eks. efter “Lenovo IdeaPad C34” og de går direkte til produktsiden.

Derfor er kategoriteksten vigtig, når de besøgende skal fastholdes på siden og konverteres til kunder. Teksten skal fortælle, hvad du kan forvente at finde i kategorien og i eventuelle underkategorier.

Beskriv fordelene ved kategoriens produkter

Teksten skal overordnet fortælle læserne om kategorien, og skal derfor ikke indeholde produktspecifikationer og beskrivelser af de enkelte produkter. Forsøg at undgå fremmedord og tekniske betegnelser, som dine læsere måske ikke kender.

En god kategoritekst skal fortælle om de fordele produkterne vil give, og hvordan produkterne vil give værdi for en køber eller en bruger. Du kan eventuelt også skrive lidt om, hvad en kunde skal være opmærksom på, inden de vælger et produkt. En mini indkøbsguide, vil være god service til dine kunder.

Fremhæv dine USP’er

I det sidste afsnit kan du fremhæve din hjemmesides eller webshops USP’er. Det kan være “Fri levering”, “Billige priser”, “Stort udvalg” osv.

Disse meget vigtige elementer skal overbevise kunden om, at de skal købe hos dig.

Tiltræk trafik fra Google med søgeord og spørgsmål

Du kan også bruge kategoriteksten til at tiltrække trafik fra søgemaskinerne. Det kan du gøre ved at bruge de rigtige søgeord i teksten, og eventuelt formulere dem som spørgsmål.

Eksempler på søgeord og søgeordssætninger kunne være:

  • Hvad er en laptop
  • Hvor mange RAM har jeg brug for
  • Hvilken skærm passer til computeren

Alle sammen søgeord der kan generere trafik fra Google og de øvrige søgemaskiner.

Husk dine links

Hvis du samtidig linker fra hvert enkelt produkt tilbage til kategorisiden, fortæller du Google at kategorisiden er vigtigere end den enkelte produktside, og den kommer derved til at rangere højere i søgeresultaterne.

Det er ligeledes en god idé at linke fra hovedkategorien til underkategorierne. På den måde gør du både læserne og søgemaskinerne opmærksomme på sidens opbygning.

Hvis du har blogindlæg, der uddyber nogle af de spørgsmål der nævnes i kategoriteksten, kan du også med fordel linke til dem.

Hvis det giver mening, kan du tillige linke til sider med handelsbetingelser eller andre relevante sider.

Husk at slutte med et CTA (Call to action)

Kategoritekster skal altid opfordre læseren til at foretage en handling. Derfor skal du altid indsætte et CTA (Call to action).

Det kan være “Se alle vores laptops her, og udnyt vore lave priser” eller “Bestil din nye laptop her, så leverer vi den i morgen” eller noget i samme stil.

Hvor lang skal en kategoritekst være

Kategoriteksten er med til at gøre dine besøgende interesserede i produkterne og emnerne i kategorien, og skal drive læserne videre.

Teksten må gerne være lang (500+ ord), og den skal være spændende nok til at fastholde læseren, og samtidig gøre teksten synlig i søgemaskinerne.

Nogle webshop løsninger har begrænsning på hvor lang en kategoritekst kan være, og i disse tilfælde drejer det sig selvfølgelig om at få det vigtigste med. Du kan eventuelt linke til artikler på din blog, hvis det kniber med at få alle de vigtigste ting med.

En lang kategoritekst kan virke generende for nogle, og det er vigtigt at den placeres korrekt.

Hvor skal kategoriteksten placeres

En kategoritekst placeres ofte før dine produkter eller blogindlæg vises på siden. Det kan have den ulempe, at de besøgende skal scrolle for at komme ned til dine produkter, og især på mobiltelefoner kan det være en ulempe.

En mulighed er at flytte kategoriteksten (eller noget af teksten) ned under dine produkter. Det kan dog være mindre smart i forhold til SEO, da man siger at Google vægter tekst i starten af en side højere, end tekst i bunden af siden.

En anden løsning kan være at folde teksten sammen, så de besøgende selv kan bestemme om teksten skal læses. Søgemaskinerne læser teksten fra HTML koden, og vil dermed kunne “se” indholdet, selv når det er foldet sammen.

Denne løsning kaldes accordion (harmonika) og bruges her på siden. Prøv at klikke på nogle af kategorierne i menuen, og se hvordan det virker, eller klik her for at se et eksempel fra hjemmeside kategorien.

Søg inspiration

Hent gerne inspiration til dine kategori- og produkttekster på blogs og webshops, som er i samme niche som din egen.

Man kan ofte lære meget af at læse andres tekster, og hente inspiration til ordvalg og opsætning.

Sådan skriver du gode kategoritekster

Nu skulle du kunne skrive en kategoritekst der både tilfredsstiller dine besøgende og guider dem på rette vej, og samtidig øger dine chancer for at få dine kategorisider til at rangere højere i søgemaskinerne.

Hvis vi hurtigt skal samle alle elementerne i en konklusion eller vejledning, så kommer det til at se således ud. Brug linket herunder for at printe tjeklisten ud.

Sådan skriver du gode kategoritekster

Klik her hvis du vil hente tjeklisten som PDF – Hent nu

Skal jeg hjælpe med dine kategoritekster?

Jeg vil gerne hjælpe med at skrive dine kategoritekster. Brug kontaktformularen her til at skrive din opgave, så vender jeg tilbage med en pris på dine tekster.

Klik her og lad mig hjælpe med dine kategoritekster

Flere tips til hjemmesider

Her på Helpdesken.dk ligger der flere andre artikler med tips til hjemmesider. Her har du et par eksempler:

Skriv en kommentar