Kategoritekster – Skriv en god kategoritekst til din blog og webshop

Senest opdateret:

Annonce

Alle kategorier på en hjemmeside, blog, webshop osv. bør have en god og beskrivende kategoritekst.

Kategoriteksten fortæller de besøgende, hvad de kan forvente at finde i kategorien, og hjælper søgemaskinerne til at forstå, hvordan din hjemmeside hænger sammen.

Hvad er en kategoritekst

En blog og en webshop er som regel delt op i forskellige hovedkategorier, hvor emnerne som kategorien omfatter er placeret.

Hvis et emne er meget bredt, er hver hovedkategori muligvis også inddelt i en eller flere underkategorier.

Hvis du f.eks. sælger computere kunne en kategoriopdeling se sådan ud:

  • Bærbare computere
    • Computer til kontor
      • 14″ skærm
      • 15″ skærm
        • Bla, Bla
    • Computer til gaming
      • Bla, Bla
  • Stationære computere
    • Bla, Bla
  • Servere
    • Bla, Bla

For at give dine besøgende den bedste mulighed for at forstå, hvad de kan forvente at finde i hver enkelt kategori, kan man oprette en kategoritekst.

Kategoriteksten beskriver i detaljer, hvilke emner der behandles, eller hvilke varer der findes i den pågældende kategori. Teksten kan også beskrive hvilke problemer og behov emnerne i kategorien løser eller dækker.

Kategoritekster og SEO (søgemaskineoptimering)

En kategori har tillige en SEO-mæssig værdi, der kan gøre din hjemmeside mere synlig i søgemaskinerne.

Uden på nogen måde at være SEO ekspert, har jeg lavet lidt research på området, og blandt andet på Yoast.com, findes der en del artikler om netop kategorier og kategoritekster.

På Yoast.com mener de, at en kategoriside skal betragtes som en vigtig landingsside, som bør rangere over de enkelte artikler i søgemaskinerne.

Specielt på websider hvor indholdet hurtigt bliver forældet, f.eks. nyhedssider, er kategorisiden vigtig, da du ellers kan bruge en masse tid på at optimere indhold, der hurtigt bliver uaktuelt.

Hvis vi bruger eksemplet fra før, med siden der sælger computere, skriver du måske en masse artikler om bærbare computere.

Hvis du linker til kategorien Bærbare computere fra hver artikel, fortæller du søgemaskinerne, at kategorisiden er vigtigst for netop dette keyword, og at det er den der skal ligge højest på søgeordet Bærbare computere.

De enkelte artikler kan i stedet fokusere på mere specifikke søgeord, som f.eks. Bærbare computere til kontorbrug.

Derved undgår du at konkurrere med dig selv i en masse artikler, hvor du forsøger at ligge højt i søgeresultaterne på det samme søgeord.

Denne artikel på Yoast.com dykker dybere ned i emnet omkring SEO og kategorisider.

Annonce

Hvad skal en god kategoritekst indeholde

Kategoriteksten skal fortælle brugerne, hvad de kan forvente at finde i kategorien og i eventuelle underkategorier.

Teksten skal overordnet fortælle læserne om kategorien, og skal derfor ikke indeholde produktspecifikationer og beskrivelser af de enkelte produkter. Forsøg at undgå fremmedord og tekniske betegnelser, som dine læsere måske ikke kender.

En god kategoritekst skal fortælle om de fordele produkterne vil give, og hvordan produkterne vil give værdi for en køber eller en bruger. Besvar eventuelt nogle af de spørgsmål læsere eller kunder ofte stiller, i forbindelse med den pågældende kategori.

Du kan også bruge kategoriteksten til at tiltrække trafik fra søgemaskinerne. Det kan du gøre ved at bruge de rigtige søgeord i teksten.

Eksempler på søgeord og søgeordssætninger kunne være:

  • Hvad er en laptop
  • Hvor mange RAM har jeg brug for
  • Hvilken skærm passer til computeren

Alle sammen søgeord der kan generere trafik fra Google og de øvrige søgemaskiner.

Hvis du samtidig linker fra hvert enkelt produkt til kategorisiden, fortæller du Google at kategorisiden er vigtigere end den enkelte produktside, og den kommer derved til at rangere højere i søgeresultaterne.

Det er ligeledes en god idé at linke fra hovedkategorien til underkategorierne. På den måde gør du både læserne og søgemaskinerne opmærksomme på sidens opbygning.

Hvis du har blogindlæg der uddyber nogle af de spørgsmål der nævnes i kategoriteksten, kan du også med fordel linke til dem.

Hvis det giver mening, kan du tillige linke til sider med handelsbetingelser eller andre relevante sider.

Husk en fængende overskrift

Husk også at lave en god overskrift til din kategoriside. Overskriften er gratis “taletid”, og er med til at fange læsernes opmærksomhed og fastholde dem på siden.

Overskriften skal være en “Eye-catcher” som udover kategorinavnet også skal indeholde ord som får læserne til at klikke videre.

Du kan med fordel benytte “Power-ord” i overskriften. Power-ord er ord som fremkalder en følelse hos folk og dermed bliver interessante.

Det kan være ord som advarsel, billig, dygtig, enestående osv. SEO.dk har samlet en liste med en lang række Power-ord som du kan bruge.

Hvor lang skal en kategoritekst være

Kategoriteksten er med til at gøre dine besøgende interesserede i produkterne og emnerne i kategorien, og skal drive læserne videre.

Teksten må gerne være lang (500+ ord), og den skal være spændende nok til at fastholde læseren, og samtidig gøre teksten synlig i søgemaskinerne.

Nogle webshop løsninger har begrænsning på hvor lang en kategoritekst kan være, og i disse tilfælde drejer det sig selvfølgelig om at få det vigtigste med. Du kan eventuelt linke til artikler på din blog, hvis det kniber med at få alle de vigtigste ting med.

En lang kategoritekst kan virke generende for nogle, og det er vigtigt at den placeres korrekt.

Hvor skal kategoriteksten placeres

En kategoritekst placeres ofte før dine produkter eller blogindlæg vises på siden. Det kan have den ulempe, at de besøgende skal scrolle for at komme ned til dine produkter, og især på mobiltelefoner kan det være en ulempe.

En mulighed er at flytte kategoriteksten (eller noget af teksten) ned under dine produkter. Det kan dog være mindre smart i forhold til SEO, da man siger at Google vægter tekst i starten af en side højere, end tekst i bunden af siden.

En anden løsning kan være at folde teksten sammen, så de besøgende selv kan bestemme om teksten skal læses. Søgemaskinerne læser teksten fra HTML koden, og vil dermed kunne “se” indholdet, selv når det er foldet sammen.

Denne løsning kaldes accordion (harmonika) og bruges her på siden. Prøv at klikke på nogle af kategorierne i menuen, og se hvordan det virker, eller klik her for at se et eksempel fra hjemmeside kategorien.

Søg inspiration

Hent gerne inspiration til dine kategori- og produkttekster på blogs og webshops, som er i samme niche som din egen.

Man kan ofte lære meget af at læse andres tekster, og hente inspiration til ordvalg og opsætning.

Konklusion på “en god kategoritekst”

Nu skulle du kunne skrive en kategoritekst der både tilfredsstiller dine besøgende og guider dem på rette vej, og samtidig øger dine chancer for at få dine kategorisider til at rangere højere i søgemaskinerne.

Hvis vi hurtigt skal samle alle elementerne i en konklusion eller kategoritekst vejledning, så kommer det til at se således ud:

  • Fængende overskrift der fastholder læseren – Gerne med powerord
  • Indholdet i kategorien beskrives – Undgå tekniske betegnelser
  • Underkategorier beskrives og du kan evt. linke til dem
  • Fremhæv fordele og beskriv hvilken værdi produkterne giver kunden/læseren
  • Søgeord og søgeordssætninger gør det let forsøgemaskinerne at finde indholdet
  • Link til sidens blogindlæg, hvis noget skal forklares nærmere
  • Link til handelsbetingelser og andre sider, hvis det er relevant

Husk som nævnt tidligere, at linke fra de enkelte produkter tilbage til kategorisiden. Det giver Google en idé om strukturen på din side, og fortæller at kategorisiden er vigtigere end de enkelte indlæg og produktsider.

Flere tips til hjemmesider

Her på Helpdesken.dk ligger der flere andre artikler med tips til hjemmesider. Her har du et par eksempler:

Annonce

Skriv en kommentar