Forretningens bedste kunder er dem, der køber ind på ens produkter eller services igen og igen. Men for at få disse kunde skal en forretning bruge indsigt og strategi om dem, og det kræver, at man forstår begrebet ‘churn’.
Klik og se indholdsfortegnelsen:
Hvad betyder churn, og hvordan påvirker det fastholdelsen af kunder?
For at kunne måle churn, eller kundefrafald på dansk, skal man bruge information om fastholdelsen af ens kunder, gennem salgsrejsen af ens produkter og services. En vigtig side af det moderne forretningsliv er at have og forstå data om ens kunder, og derfor er det også bærende at lære om churn i ens forretning, og hvordan man overvåger og handler på disse tal.
Hvis man vil blive bedre til at fastholde kunder, og til den kommunikation og marketing der skal til for at opnå dette, er det fundamentalt at forstå ens churn rate. Det kan gøres på flere måder, men kan mest praktisk opnås med et CRM-system, fintunet til ens forretnings aktiviteter.
Kundeloyalitet kan spores og måles
Churn er tegn på kundeloyalitet og, hvor god man er til at fastholde kunderne. Det måles derfor via data om kunden, som kan anskaffes gennem et hav af platforme og systemer, der ofte er forskellige fra afdeling til afdeling. Når man samler og måler sin data et sted, kan man fintune der, hvor det halter efter og fortsætte med det, der hjælper med at få kunder tilbage til forretningen igen.
Effektiv brug af et CRM-system kan altså give indsigt i, hvordan kunderne interagerer med forretningen. Derfra kan man se, hvad der bidrager til en for høj churn rate og udbedre skaden.
En bedre churn rate vil skabe en bedre forretning
Hvad betyder churn så helt specifikt for din forretning. Det vil være unikt fra forretning til forretning, men samlet set betyder det at handle der, hvor kunderne finder mest værdi for forretningen. For nogle kan det være noget så simpelt som bedre tilstedeværelse på sociale medier, mens for andre kan det være noget så omfattende som at gentænke et produkt eller service.
Samlet set betyder det en forbedring af det, der giver værdi for kunderne, så de kommer tilbage eller bliver ved med at betale, alt efter forretningsmodellen. Det opnår man ved måling, vurdering og handling, og det starter med at forstå churn, og den churn rate man står med, så man forstår, hvor der skal ske en ændring og forbedring.