Er du lige startet op som erhvervsdrivende, så har du måske allerede en del viden omkring, hvor meget det kræver. Ikke nok med at man skal have styr på en masse praktiske ting, så skal man også ud at føre sit brand ud i verden. Og denne del kræver altså en hel del opmærksomhed.
Måske har du allerede en forretningsplan liggende, men måske fylder digital markedsføring ikke så meget, som den måske burde gøre. For at opnå succes er det selvfølgelig vigtigt at mulige kunder kan finde dig, så der kommer gang i forretningen.
Men hvad omhandler digital markedsføring egentlig? Læs med her.
Klik og se indholdsfortegnelsen:
Hvad er digital markedsføring?
Markedsføring har naturligvis altid været vigtigt for alle typer forretninger, men tiderne har ændret sig meget. I takt med at vi bruger mere tid på nettet, er det selvfølgelig også vigtigt at markedsføre sig der.
Digital markedsføring kan blandt andet dække over markedsføring på de sociale medier, online platforme, søgemaskiner, e-mail osv.
- Indholdsmarkedsføring: Skabelse og deling af værdifuldt og relevant indhold for at tiltrække og fastholde din målgruppe. Målet er at drive kunder til forretningen gennem artikler, blogindlæg og lignende.
- E-mail marketing: Direkte markedsføring via e-mail for at informere, skaffe salg og bygge et fællesskab omkring din forretning. Inkluderer nyhedsbreve, kampagner og kundepleje.
- Social media marketing: Brug af sociale medieplatforme til at gøre reklame for dit brand, dine produkter eller tjenester. Omfatter strategier for engagement, indholdsdeling og reklamer.
- Pay-per-click (PPC) reklamer: Internetmarkedsføring med reklamer hvor du betaler et gebyr hver gang der bliver klikket på en annonce. Bruges ofte til at drive trafik til hjemmesider.
- Affiliate marketing: En strategi hvor en virksomhed belønner en eller flere affiliates for selvstændigt at skaffe leads eller salg til din virksomhed.
Placeringen på Google
Når en mulig kunde søger efter produkter eller ydelser på søgemaskinerne, så gælder det selvfølgelig om at ligge så højt oppe i søgeresultaterne som muligt.
Det er selvfølgelig fordi, at de personer som bruger søgemaskinerne, måske sjældent bevæger sig videre end de øverste søgeresultater. Det handler altså om at ligge i top, så du kan blive fundet og få mere trafik på din hjemmeside. Altså at få kunderne over på hjemmesiden, eksempelvis en webshop for at købe noget.
Få professionel hjælp fra et SEO-Bureau
Nogle virksomheder vælger derfor et SEO-bureau til at hjælpe dem med eksempelvis søgemaskine optimering. Altså, hvordan du som virksomhed bedre kan spotte dig som virksomhed. Et SEO-bureau spiller en afgørende rolle i at forbedre din virksomheds online synlighed og placering på søgemaskiner som Google.
Et bureau som AdNovation kan tilbyde en række specialiserede tjenester, der sikrer, at din hjemmeside ikke blot tiltrækker flere besøgende, men også de rigtige besøgende, der er mest sandsynlige til at konvertere til kunder. Her er nogle nøgleområder, hvor et SEO-bureau kan gøre en markant forskel:
Teknisk SEO: Analyse og optimering af din hjemmesides tekniske fundament for at sikre, at søgemaskiner nemt kan crawle og indeksere din hjemmeside. Dette inkluderer forbedringer af hjemmesidens hastighed, mobilvenlighed og sikkerhedsaspekter.
Indholdsoptimering: Udvikling af målrettet indhold i høj kvalitet, der appellerer både til dit mennesker og søgemaskinernes algoritmer. Et SEO-bureau hjælper med at identificere de nøgleord og emner, der er mest relevante for din virksomhed, og bygger dem ind i dit webindhold, blogindlæg, produktbeskrivelser og mere.
Link building: Få andre velansete websteder til at beskrive og linke tilbage din egen hjemmeside for at forbedre din sides autoritet og placering i søgeresultaterne. Et godt netværk af backlinks signalerer, at dit indhold er troværdigt og værdifuldt.
Lokal SEO: Optimering af din virksomheds online tilstedeværelse for at tiltrække flere kunder fra lokale søgninger. Det kan f.eks. omfatte optimering af Google My Business-liste, lokal nøgleordsstrategi og forbedring af lokale citations.
Performanceanalyse: Regelmæssig overvågning og analyse af din hjemmesides performance for at identificere succeser, potentielle forbedringer og justere strategien efter behov. Dette sikrer, at SEO-indsatsen fortsat er i tråd med dine forretningsmål.
Konkurrentanalyse: En dybdegående undersøgelse af dine konkurrenters SEO-strategier for at identificere muligheder for at differentiere og overgå dem i søgemaskineresultaterne.
Ved at samarbejde med et erfarent SEO-bureau, er der større chance for, at din virksomhed opnår en fremtrædende placering på Google, som også forbedrer brugeroplevelsen på din hjemmeside – Hvilket er afgørende for at konvertere besøgende til kunder.
SEO – Search Engine Optimization
Search Engine Optimization, handler blandt andet om at lave en søgeordsanalyse. Det handler for eksempel om, hvilke typer ord folk søger på når de skal finde noget på virksomheden. Gode søgeord er derfor vigtige her.
Andre vigtige parametre er blandt andet også, hvordan hjemmesiden ser ud. Det er enormt vigtigt, at hjemmesiden også er SEO-venlig. Er hjemmesiden rodet, langsom, svær at finde rundt i, eller har et forstyrrende design, så kan det godt blive et problem.
Det kan være svært selv at skulle opretholde alle disse ting selv, og derfor kan det give stor mening at få hjælp udefra, fra en SEO-specialist eksempelvis.
Vigtige SEO indsatser der kan fokuseres på er:
- Optimere hjemmesiden til mobil.
- Forbedre hjemmesidens hastighed.
- Skabe indhold af høj kvalitet.
- Identificere og integrere relevante søgeord.
- Opbygning af backlinks.
Disse 5 punkter danner grundlaget for en stærk SEO-strategi. Hvert punkt kan hjælpe med at din hjemmeside tiltrækker flere besøgende, og bidrager til at siden bliver fundet på Google.
Sociale Medier og andre platforme
De sociale medier, er glimrende kanaler at markedsføre sig på. Her kan du virkelig få det helt personlige indhold ind, hvilket kan være enormt relevant for, hvordan kunderne oplever virksomheden.
På de sociale medier, kan man skrive informative posts omkring åbningstider eller andet. Man kan lave en præsentation af sig selv og sine medarbejder, samt hvad det er for en virksomhed.
På de sociale medier, er det mere uformelt, hvilket kan være med til at styrke relationerne til potentielle kunder. Der findes også andre platforme, hvor man kan reklamere på eller bruges som en kanal til netop markedsføringen.
Har du brug for hjælp?
Leder du efter et firma, som kan hjælpe dig med eksempel SEO, så kan du måske overveje AdNovation, som er et webbureau i Aalborg og København.
Du kan blandt andet få hjælp til din hjemmeside, webshop, sociale medier og meget andet. Denne del fylder meget i en virksomhed, og kræver en del tid og ressourcer, derfor kan det for mange give mening at få et professionelt firma til at hjælpe sig.
Hvis du gerne vil vide mere, så kan du klikke ind på adnovation.dk. Her kan du læse om alle de services virksomheden kan tilbyde.