Valg og køb af domæne – Den komplette guide

Senest opdateret:

Annonce

UValg og køb af domæne er en opgave, der kræver at man tænker sig godt om – rigtig godt endda.

Dit domænenavn skal kunne holde mange år frem, og skal fortsat passe til dig eller dit firma.

Mange af de mest oplagte domænenavne er selvfølgelig allerede optaget, men med en smule kreativitet, kan du sagtens finde mange gode domæner.

Jeg har lavet lidt reseach på området, og herunder har jeg samlet nogle gode råd til det helt rigtige køb af domæne.

Hvordan virker et domænenavn?

For god ordens skyld, vil jeg starte med at fortælle om teknikken bag et domænenavn.

Et domænenavn er et unikt navn, som bruges til at tilgå en hjemmeside. Danmarks Radio bruger f.eks. domænenavnet dr.dk. Serveren som hjemmesiden ligger på, i dette eksempel dr.dk, kan ikke arbejde med domænenavne. Serveren bruger istedet en IP adresse til at finde siden.

Hvis du prøver at skrive 159.20.6.38 i din browser, kommer du direkte ind på Danmarks Radios side.

Vi mennesker er ikke så gode til at huske IP adresser, derfor bruger vi domænenavne. Når du taster dr.dk i din browser, sendes forespørgselen til en såkaldt DNS server. Serveren oversætter dr.dk til 159.20.6.38, og sender dig videre til den rette hjemmeside.

Nok om teknikken. Nu følger rådene til, hvordan du vælger det rette domænenavn.

Valg og køb af domæne

Man ejer ikke et domænenavn, men man køber retten til at bruge det. Det koster p.t. 50,- kr. inkl. moms om året, at råde over et domænenavn.

Et domænenavn kan købes hos en af de mange hostingudbydere / webhoteller der findes på markedet. Søg selv på Google.

Jeg bruger selv UnoEuro både som webhotel og ved domænekøb. Her kan du søge efter ledige domæner, og så har de noget de kalder Domæneninja. Her kan man se de domænenavne der netop er udløbet, og som ejerne har valgt ikke at beholde.

På Domæneninja kan du være heldig, at finde mange gode domænenavne.

Annonce

Domænenavne med æ, ø og å

Lad os forestille os at du vil købe domænet Søndergård. Skal du så købe søndergård.dk eller soendergaard.dk?

Du kan sagtens købe et domænenavn der indeholder æ, ø og å, (og ö, ä, ü og é), men der vil være nogle tekniske udfordringer forbundet med det. De servere der sender dine besøgende videre til din hjemmeside, kender kun bogstaverne fra a-z og tallene fra 0-9.

Derfor skal dit domænenavn med æ, ø og å, først oversættes til noget serveren kan læse, hvilket kan være problematisk. Derudover er det ikke muligt, at oprette en e-mail adresse der indeholde æ, ø og å, så den mulighed vil du ikke have.

For at undgå problemer i den forbindelse, kan det løses ved også at købe begge domæner. Brug domænet uden æ, ø og å som hoveddomæne (dermed kan du også oprette e-mail adresser) og lav en såkaldt Redirect (viderestilling) fra domænet med æ, ø og å, til domænet uden.

På den måde har dine kunder mulighed for at skrive både søndergård.dk og soendergaard.dk i browseren, og alligevel ende det rigtige sted.

Et andet argument imod æøå domænerne er, at udenlandske besøgende ikke vil kunne taste din adresse i browseren.

Lars Skjoldby har skrevet en god ekspertartikel, som forklarer problemstillingen – Domæner med æøå har kun én fordel!

Hvis du ikke har mod på de tekniske udfordringer, så lad dit valg af domæne, være et uden æ, ø og å.

KISS – Keep It Simple, Stupid

Engelsk udtryk der meget rammende kan bruges her – Hold det enkelt!

Dit domænenavn skal være kort og let at huske, så dine kunder let kan finde din hjemmeside.

Hvis du har et langt og indviklet domænenavn, risikerer du, at dine kunder ikke kan huske det, eller staver forkert, når de taster det.

Pas på med forkortelser, slangudtryk og ord der kan staves på flere måder. Specielt i engelske navne er det meget almindeligt at bruge f.eks. “u” i stedet for “you” og “4” i stedet for “for” osv. Selvom du selv synes din forkortelse er logisk, kan du ikke tage for givet, at dine kunder ved hvordan det staves.

Medmindre dit firma er meget kendt, og dine kunder ikke er i tvivl om de skal skrive 4u.com eller foryou.com, så pas på med den slags domænenavne. For at undgå forvirring kan du selvfølgelig købe begge domæner, og lade begge pege på din hjemmeside.

Skal der være nøgleord i domænet?

Det mest oplagte er selvfølgelig at bruge dit firmanavn som domænenavn. Det vil dine kunder kunne huske, og det vil være lettere for dem at forbinde firmanavn og hjemmeside.

Brug de nøgleord som folk vil bruge, når de søger efter dig på nettet, og som beskriver dit firma eller den service du tilbyder.

Hvis du f.eks er maler, så prøv at flette det ind i domænenavnet. Det kunne være malerhansen.dk eller knudmaler.dk.

Hvis dit firma udelukkende arbejder lokalt, kan du også tilføje bynavn eller område thistedmaleren.dk eller vesterbromaleren.dk

Hvis du arbejder i andre lande, eller påregner at komme til det i fremtiden, så overvej om dit domæne vil kunne bruges. Thistedmaleren.dk vil sikkert ikke gøre sig i det store udland.

Hvis du mangler idéer til dit nye domænenavn, kan du bruge en domænegenerator. Der findes adskillige på nettet, men de fleste virker bedste til internationale domænenavne som .com, .org osv.

Lav evt. en brainstorm og notér de 3 mest oplagte nøgleord. Tænk over hvad folk vil søge efter, når de leder efter din virksomhed. Hvis man f.eks. bruger ordene hansen, maler og thisted kan du lave disse sammensætninger hansenmaler.dk, hansenthisted.dk, hansen-thisted.dk, thistedhansen.dk, thisted-hansen.dk, malerthisted.dk, thistedmaler.dk, maler-thisted.dk og thisted-maler.

Nogle af domænerne vil allerede være i brug, så det gælder om at være opfindsom og bruge fantasien.

Der er delte meninger, om det hjælper på din placering i søgeresultaterne, at have et nøgleord i domænenavnet. Jeg er bestemt ikke ekspert på det område, men min sunde fornuft siger mig, at hvis dit firma hedder Thisted Maleren og thistedmaleren.dk er ledigt, så skal du da vælge det. Hvis jeg søgte på nettet efter “maler i thisted”, og jeg fik øje på en side der hed thistedmaleren.dk, så ville jeg da helt sikkert klikke der først.

Der er selvfølgelig ikke noget i vejen med, at vælge et domænenavn der ikke umiddelbart fortæller noget om din virksomhed. Det er trods alt gået meget godt for CBB, BiBoB, 3 og Oister, selvom man ikke umiddelbart vil forbinde deres navne med teleselskaber. Det vil dog sikkert kræve lidt mere af din markedsføring, at forbinde produkt/ydelse med dit domænenavn. Omvendt er det lettere at finde på et kort og enkelt navn, der er let at huske.

Hvis du senere vil udvide din forretning, kan det endda være en fordel ikke at have bundet sig til et fast produkt i navnet. Hvis thistedmaleren.dk vil udvide sin virksomhed med en VVS afdeling, så passer navnet ikke længere så godt.

Køb af domæne til e-mail

Hvis du ikke ønsker at lave en hjemmeside, men bare ønsker en fed e-mailadresse, så kan du også købe et domænenavn til det.

Jeg har f.eks. købt vores efternavn (som tilfældigvis var ledigt). På den måde kan alle i familien få en mailadresse med fornavn@efternavn.dk.

Hvis det er denne løsning, du leder efter, så søg efter “mailhotel” på Google.

Tal, bindestreger og forkortelser i domænet

Tal og bindestreger er tilladt i domænenavne, men det kan let forvirre. Som udgangspunkt forventer de fleste mennesker ikke, at der er bindestreger i en hjemmesideadresse.

Hvis du vælger også at have e-mailadresser med dit domænenavn, så er det møgirriterende at skulle sige peter@thisted “bindestreg” maleren.dk, når nogen spørger om ens e-mail.

I de tilfælde hvor dit domænenavn er et sammensat produktnavn, det kunne eksempelvis være iphone-cover.dk, kan du med fordel bruge bindestreg. Søgemaskinerne opfatter bindestregen som et mellemrum, og hvis der søges i Google efter “iPhone cover”, kan det muligvis have en positiv påvirkning på din placering i søgeresultatet. Husk stadig at købe iphonecover.dk også, og lav Redirect til hoveddomænet.

Pas iøvrigt på med disse “søgeordsdomæner”. De bliver ofte opfattet som spamagtige og utroværdige, og mange går uden om den slags hjemmesider.

Valg og køb af domæne
Valg og køb af domæne

.dk eller .com eller noget andet?

Betegnelsen for domæneendelser som .dk, .se, .de osv. kaldes TLD (top-level domain) De nævnte TLD’er er landespecifikke, men de senere år er der dukket nye TLD’er op som f.eks. .buzz, .guru, .social og mange flere.

Hvis din virksomhed udelukkende arbejder inden for danmarks grænser, så vil et .dk domæne være det mest oplagte. De fleste mennesker vil forvente, at en dansk virksomhed har et dansk domæne, og det vil få din side til at virke mere troværdig.

Hvis du er i tvivl, eller hvis du planlægger at udvide din business til andre lande, så køb de domæner du mener er relevante, og lav en Redirect.

Værktøjer der hjælper ved valg og køb af domæne

Unoeuro.com – Find ledige domæner

Domæne Ninja – Liste over domæne det nyligt er udløbet

Waybackmachine – Hvis du køber et domæne der tidligere har været i brug, kan du se hvordan sitet så ud.

Domian Insight – Søg efter domæner og hold øje med hvornår domæner bliver ledige.

Netsite.dk – Whois opslag. Se hvem der ejer et domæne.

Valg af domæne – Konklusion

Æ, Ø og Å – Hvis du absolut skal have et æøå domæne, så lav en Redirect til et domæne uden æ, ø og å.

Kort – Kort og enkelt navn der er til at huske og let at stave.

Nøgleord – Nøgleord i domænet vil umiddelbart være en god idé, da du lettere vil kunne forbindes med firma eller produkt.

Kun mail – No problem. Købdomænet og find et mailhotel

Tal, bindestreger og forkortelser – Pas på. Selvom det virker logisk for dig, så er der ingen garanti for at dine besøgende ved hvordan dit domænenavn skal staves.

.dk – Vælg et .dk domæne til en dansk virksomhed. Hvis du bevæger dig uden for landets grænser, så køb de TLD’er der er nødvendige.

Køb af domæne – Stadig i tvivl om køb af domæne. Køb det, smæk en hjemmeside på, og se hvordan det går. Det er bare surt, hvis en anden snupper navnet for næsen af dig.

Det blev til mange ord om køb af domæne, men som nævnt er det vigtigt, at man tænker sig om. Hvis du først har fået en god forretning op at køre, kan det være svært at skifte navn.

Skriv gerne en kommentar om hvordan (og hvorfor), du valgte dit domænenavn.

Annonce

2 kommentarer til “Valg og køb af domæne – Den komplette guide”

  1. Jeg har valgt vores vejnavn og nummer som domænenavn til både hjemmeside og mailadresser. Det er i hvert fald let at huske.

Skriv en kommentar