Den perfekte Instagram profiltekst giver flere følgere

En god Instagram profiltekst er et vigtigt element, hvis du vil have flere følgere på Instagram. Følg med i denne artikelserie om at få flere følgere på Instagram, så garanterer jeg at du kan booste din følgerskare. At følge nogen på Instagram kræver kun et par tryk på skærmen, men hvordan får man selv flere følgere på Instagram?

Der findes en masse apps og hjemmesider der beskriver forskellige fremgangsmåder til at få flere følgere, så jeg besluttede at teste nogle af dem af på min egen profil, og skrive en artikelserie om det.

Det blev til i alt 5 artikler, og her i første del, skal vi kigge nærmere på profiltekster, og hvordan du skriver en god tekst, der skaffer følgere.

Din Instagram profiltekst giver de besøgende et førstehåndsindtryk af dig, og teksten kan derfor være afgørende for, om de har lyst til at følge dig eller ej.

Flere følgere på Instagram – artikelserie

Da jeg gik i gang med at skrive om at få flere følgere på Instagram, gik det hurtigt op for mig, at emnet var for omfattende til en enkelt artikel.

Som nævnt er det indtil videre blevet til en artikelserie på 5 artikler. Måske kommer der flere til, men indtil videre indeholder serien disse artikler:

Få flere følgere på Instagram:

  • Lav en god Instagram profil – Sådan skriver du en god profiltekst (denne artikel)
  • Nye billeder – Billedkvalitet, hvor tit skal der lægges billeder op, tag personer og steder
  • Billedtekster og hashtags – Tips til at skrive gode tekster, interaktion, dansk eller engelsk?
  • Følg andre – Bliv en god følger, og få selv følgere gennem kommentarer og likes
  • Instagram apps og værktøjer – Gode apps du kan bruge sammen med Instagram

Flere følgere på Instagram – Min egen case

Der er ikke meget ved at lægge billeder op, hvis ingen kigger på dem, og alle Instagrammere vil naturligvis gerne have følgere.

Mit mål var at fordoble antallet af seriøse følgere på min egen Instagramprofil, inden jeg havde skrevet artikelserien her på Helpdesken.dk færdig. Jeg udgav 5 artikler med 14 dages mellemrum, så tidshorisonten var altså omkring 2 måneder.

Jeg bruger udelukkende min profil til at poste billeder fra løbeture og træninger i fitnesscenteret, derfor er seriøse følgere for mig, andre personer med samme interesse. Jeg er fuldstændig ligeglad med følgere der poster billeder af unge østeuropæiske blondiner, og profiler der tilhører webshops, som ikke er relevante for mig.

Inden dette eksperiment startede op, lagde jeg 1-2 billeder på min profil om ugen, og jeg havde lavet præcis 100 opslag ialt. Jeg havde 189 følgere, og jeg fulgte selv 272 personer.

Når du læser de følgende artikler, vil du kunne læse om hvordan projektet skred frem, og om jeg nåede at fordoble mine følgere.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at følge mig. På Instagram hedder jeg @RunnersByChoice og hvis du skriver, at du har fundet mig via artiklen her, så lover jeg at følge tilbage 🙂

Sådan skriver du en god Instagram profiltekst

Allerførst skal du selvfølgelig have en Instagram konto. Hvis du endnu ikke har oprettet dig, så læs artiklen om Hvordan man opretter en Instagram konto

Dine billeder er det der skal fange folks interesse, men profilteksten er en medvirkende faktor for, om nogen får lyst at følge dig.

Når en person kigger på din profiltekst, eller din biografi (bio som den kaldes i daglig tale), tager det mindre end et sekund for personen at danne sig et indtryk af dig.

Din profiltekst skal være interessant nok til, at dine besøgende får lyst til at vide mere om dig. Hvis personens interesse fanges, er der stor chance for, at du får en ny følger.

Opdateret Instagram profil

Sørg for at din profil er opdateret. En profil der ikke indeholder tekst, eller hvor informationerne ikke er up-to-date, virker uinteressant og utiltalende.

Profilbillede – Skal være et billede af dig selv

Billedet skal selvfølgelig afspejle, det din profil primært handler om. Det skal være et billede i god kvalitet, og gerne et der vækker interesse.

Det skal helst være et billede af dig selv, og ikke af din hund, kat eller børn. Hvis din profil er en virksomhedsprofil eller en organisation, kan det evt. være firmaets logo eller lignende.

Læs denne artikel om at tage et godt profilbillede

Navn – Tydeligt navn eller alias

Skriv dit navn, eller navnet på det firma eller organisation du repræsenterer.

Undgå underlige stavemåder og andre spidsfindigheder. Mange er opmærksomme på falske Instagram profiler, og du vil formentlig gerne have, at din profil ser troværdig og ægte ud.

Hvis det giver mening, kan du skrive en titel eller nogle få beskrivende ord efter dit navn. f.eks. Coach, Personlig træner og lignende – Se “Google søgeresultater” længere nede i teksten.

Du kan også indsætte en emoji eller flere for at bryde teksten. Mange indsætter f.eks. et flag for at gøre opmærksom på deres nationalitet.

Profiltekst / Bio – Skriv en god og præcis tekst

Profilteksten er en kort beskrivelse af dig, og hvad man kan forvente at se i din Instagram. Du har kun et begrænset antal tegn at gøre godt med, så det gælder om at udnytte dem godt.

Se teksten som en salgstekst. Du skal gøre folk interesserede og nysgerrige efter at følge dig.

Hvis dine billeder handler om et specifikt emne, så skriv noget om det. Det vigtigste er, at teksten er interessant, og at den skiller sig ud. Brug gerne emoji’s og andre tegn, der gør teksten spændende og speciel.

Kig evt. på nogle af de mange populære Instagram profiler, og lad dig inspirere. En profiltekst der skiller sig positivt ud, vil automatisk gøre dig mere spændende at følge.

Brug gerne linjeskift for at gøre teksten mere læsbar.

Hashtags virker ikke i profilteksten, når du bruger Instagram på telefonen, men de virker, når du bruger Instagram på computeren. Hvis du har et specielt vigtigt hashtag, du er særligt kendt for, så skriv det ind. Selvom man ikke kan klikke på hashtagget, så kan det skabe genkendelse hos dine følgere.

Husk at opdatere teksten, hvis der kommer nye ting til, eller hvis den er blevet forældet.

Her kan du se nogle eksempler på hvordan du kan udforme din Instagram profiltekst.

Klik på billedet for at se det i fuld størrelse

Link til hjemmeside

Hvis du har en hjemmeside, som relaterer til din Instagram profil, så skal du selvfølgelig huske at få den skrevet ind. Hjemmesidefeltet er det eneste sted i din biotekst, hvor der kan indsættes et link.

Du behøver ikke at linke til forsiden af din hjemmeside. Linket kan pege ned i din webshop, til din nyeste artikel, til din YouTube kanal, eller hvad du nu finder mest relevant. Hvis dit link er meget langt, kan du med fordel forkorte linket.

Du kan ikke sætte et link ind i billedteksten, men du kan henvise til linket, du har skrevet ind her. Det gør du lettest ved at skrive “Se link i Bio” og så indsætte dit brugernavn med @ foran. f.eks. @runnersbychoice. Når de besøgende klikker på dit brugernavn, hopper de automatisk ind i din profiltekst.

Google søgeresultater

Hvis man søger efter dig på Google, vises navn, brugernavn og profiltekst fra Instagram i søgeresultaterne.

Sådan kan din profil se ud i en Google søgning
Sådan kan din profil se ud i en Google søgning

Det kan du udnytte på forskellige måder. Du kan f.eks. skrive din titel eller dit arbejdsområde bag dit navn, for at gøre opmærksom på, hvad man kan se på din profil (coach, blogger, løbeekspert osv.). Du har dog kun 30 tegn at gøre godt med, så længden er begrænset.

Du kan også indsætte en smiley eller en anden emoji for at fange folks opmærksomhed.

Hvis din profil mest har lokal interesse, kan du med fordel skrive bynavnet eller området.

Privat eller offentlig konto?

Hvis formålet er at skaffe flere følgere, så skal din konto være offentlig. Hvis ingen kan se, hvad du slår op, er der heller ingen, der begynder at følge dig.

Tilknyttede konti

Det er muligt at tilknytte din Instagram konto til Facebook og Twitter konto (og flere andre).

Derved kan du let dele dine Instagram billeder med dine venner på Facebook og Twitter. Personerne her kender dig i forvejen, og vil derfor være tilbøjelige til at følge dig på de øvrige platforme.

Gør reklame for din Instagram

Indsæt link til din profil, alle de steder der er relevante. Hvis du har en hjemmeside, kan du lave et link der, og hvis du f.eks. har en signatur på din mail, kan du også indsætte et link. Hvis du vil have tips og inspiration til at lave mailsignaturer så læs Vil du have en flot E-mail signatur til din webmail og Outlook mail signatur med Facebook, Twitter og Linkedin logo

Sæt links ind alle steder, hvor du finder det relevant.

Profiltekst og opslag på dansk eller engelsk?

Om du vil skrive på dansk eller engelsk er vel nærmest en smagssag.

Hvis din primære målgruppe er danskere, så skal du selvfølgelig skrive på dansk, ellers kan du sagtens skrive på engelsk. Det er også en mulighed at skrive på dansk, og skrive en engelsk oversættelse nedenunder, eller omvendt.

Der er ingen tvivl om, at opslag på engelsk vil ramme langt flere mennesker, men til gengæld er konkurrencen om følgere også meget større.

Min egen Instagram, der som sagt handler om løb og fitness, kunne sagtens have været på engelsk, men indtil videre har jeg valgt at skrive på dansk.

Få flere følgere på Instagram med en god profiltekst – Konklusion

En hurtig konklusion på hvordan man laver en god Instagram profiltekst, er:

  • Brug et godt billede
  • Gør din profiltekst så interessant, at man “bliver nødt” at følge dig
  • Hvem er din målgruppe
    • Dansk eller engelsk tekst
  • Din profil skal skille sig ud
    • Brug emojis
    • Linjeskift for øget læsbarhed
    • Lad dig inspirere af populære profiler
    • Hold profilen opdateret
  • Husk at din profil skal være offentlig

Jeg håber ovenstående har givet dig inspiration til at opdatere din Instagram profil, og begynde at “bygge” følgere. Jeg vil meget gerne høre om dine resultater og erfaringer, så skriv endelig en kommentar herunder.

Næste artikel om at få flere følgere på Instagram

Del 2 i serien om at få flere følgere handler om Billeder på Instagram, og hvordan du bruger billederne til at få følgere.

Hjælp mig med at dele artiklen