Scan til PDF med OneDrive app og del dokumenter


Scan til PDF med OneDrive app og telefonens kamera.

Du kan selv lave PDF filer ved at tage et billede af et dokument med din telefons kamera, igennem Microsoft OneDrive app’en. Efterfølgende kan du gemme dokumentet i en hvilken som helst mappe på OneDrive.

Fordelen ved PDF filer er bl.a., at PDF formatet kan læses af alle, bare de har installeret en gratis Adobe PDF Reader.

Vil du redigere en PDF fil? – Så læs artiklen om 15 gratis værktøjer til redigering af PDF filer

Dokumentscanning har aldrig været lettere

Scan til PDF er blevet meget lettere. Tidligere skulle du investere i en dyr scanner, for at kunne scanne dokumenter.

Nu tager du bare et billede af dokumentet med din mobiltelefon, og straks efter kan du sende dokumentet på mail eller besked, og du kan gemme det på OneDrive.

Du skal selvfølgelig have en Microsoft konto, inden du kan bruge OneDrive. Du kan oprette en gratis konto her – Opret Microsoft konto

Dernæst skal du have installeret OneDrive app’en på din mobiltelefon, og være logget ind på din konto.

Når de ting er i orden, kan du begynde at scanne dokumenter til PDF.

Scan til PDF med OneDrive app

Du kan scanne 3 forskellige dokumenttyper med OneDrive app’en.

  • Visitkort
  • Almindelige dokumenter
  • Whiteboard tavler

Alle tre muligheder er super anvendelige. Her viser jeg kun scanning af almindelige dokumenter, men fremgangsmåder er den samme for alle typer.

  • Åbn OneDrive app’en
  • Tryk på plusset i øverste højre hjørne
  • Tryk på Scan
  • Dokument er som standard valgt i bunden
    • Hvis noget andet er valgt så kør hen på Dokument
  • Tag et billede af dokumentet du vil scanne
  • Hvis dokumentet har flere sider trykker du på plusset i hjørnet og scanner aller siderne
  • Giv scanningen et navn i toppen af skærmen
    • Det bliver navnet på dit nye PDF dokument
  • Tryk på Upload, når alle sider er scannet

Dit nye PDF dokument ligger nu i OneDrive. Du kan flytte dokumentet til en anden mappe, eller du kan sende dokumentet som SMS eller mail.

Her kan du se et eksempel på scanning af en reklame.

Scan til PDF med OneDrive

Scanning er en nem og hurtig måde at få digitaliseret dokumenter på, og du kan let dele dokumenter med andre.

Hvis du sørger for godt lys når du scanner, bliver kvaliteten på PDF filerne helt på højde med det du kan scanne på en kopimaskine.

Scanning kan også bruges til at lave en hurtig fotokopi

Hvis du har brug for at lave en fotokopi af et dokument, men kun har en almindelig printer i nærheden, kan du også bruge dokumentscanning.

Du scanner blot dokumentet til PDF, og printer det fra din OneDrive konto.

Sådan laver du din PDF fil mindre

Når man scanner, kommer den færdige PDF fil ofte til at fylde temmelig meget, hvilket kan være en ulempe hvis dokumentet f.eks. skal deles på mail.

Læs her hvordan du kan komprimere en PDF fil, så den kommer til at fylde mindre

Mere om PDF og scanning

Skriv en kommentar